Polska dzień IV – aktywność poza szkołą

Kolejny dzień ale inny od pozostałych, dziś mamy zaplanowane zajęcia od samego rana do wieczora, aktywność rozpoczęliśmy od zwiedzania fabryki produkujące szyby samochodowe.

W miejscowości Chmielów na gruzach starych zakładów siarki powstała nowoczesna fabryka Pilkington Automotive Poland, tu właśnie powstają szyby przeznaczone dla największych producentów samochodów na świecie, takich jak Jaguar, Land Rover, Ford, Volkswagen, Fiat czy Honda. Zakład produkuje również szyby do samochodów ciężarowych, takich marek jak MAN, DAF, Mercedes i Volvo.

W rozmowie z uczniami można było rozpoznać zaciekawienie samymi nazwami odbiorców, ale samą produkcja już nie, wszędzie roboty dominują w halach, które z perfekcją wykonują każde zaprogramowane zadanie, jeden przenosi, drugi składa, inny mierzy, wszystko działa jak w szwajcarskim zegarku, Pilkington Automotive Poland to produkcja naszpikowana automatyką jak w każdym nowoczesnym zakładzie produkcyjnym.

Trzeba było sobie zadać pytanie czy człowiek jest tu potrzebny, na pewno oprócz zwykłych pracowników, w zakładzie muszą znaleźć się również serwisanci oraz programiści „znający” maszyny, zatem człowieka nikt nie zastąpi.

Kolejnym punktem dnia był zamek w Baranowie Sandomierskim zwany Małym Wawelem, uczniowie nie tylko zwiedzili historyczne komnaty, secesyjną kaplicę zamkową czy arkadowy dziedziniec zamkowy, tu się również posililiśmy jedzeniem w zamkowej restauracji. W przerwie między zajęciami uczniowie oraz ich opiekunowie zwiedzili również otaczający zamek ogród oraz park.

Po południu przeszliśmy na sale konferencyjną hotelu, tu czekały na Nas warsztaty LEGO Mindstorms. Na wstępie obejrzeliśmy prezentacje możliwości jakie daje nam cały zestaw tychże dziecinnych klocków. Prezentacja poszerzyła nam Naszą wiedze, na aktywności w Bułgarii mieliśmy już możliwość składania klocków i programowanie LEGO Mindstorms ale bez możliwości poznania wszystkich czujników, prezentacja odkryła Nam wszystkie możliwości jakie skrywa skrzynka z klockami LEGO.

Sam zestaw umożliwia projektowanie, budowanie oraz programowanie konstrukcji opartych na czujnikach, elementach mechanicznych oraz jednostce centralnej EV3 które jest „sercem” każdej konstrukcji.

Kolejnym krokiem zajęć było podzielenie się uczniów na cztery grupy (polski kierownik a reszta drużyny wylosowana, także grupa wielojęzyczna a wspólnym komunikacyjnym był  język angielski), każda grupa otrzymała już wstępnie zbudowanego robota. Zostało tylko doposażyć go w ramie które pobierz dzwoneczek z miejsca start i zawiezie go do mety. Trasa którą robot miał do pokonania byłą kręta z różnymi przeszkodami, nie liczył się czas pokonania trasy ale precyzja.  Każda drużyna musiała rozwiązać wiele problemów, było wiele testów w końcu wszystkie drużyny były w stanie pokonać trasę, założenie przeniesienia elementu spadło na drugi plan w powodu problemów z chwytaniem wymyślonego przedmiotu w postaci drewnianego dzwoneczka, pewnie jakbyśmy drużyny miały więcej czasu ten punkt również były zrealizowany perfekcyjnie.

You may also like...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *